När det gäller att mobilabonnemang för företag kan det finnas stora skillnader mellan olika operatörer. Beroende på företagets verksamhet kan vissa operatörer ha bättre lösningar än andra. Företag som ofta har anställda på kontoret kanske inte behöver obegränsade mängder surf till exempel, medan detta kan vara betydligt mer relevant för företag där de anställda ofta arbetar på olika platser. I den här artikeln ges en överblick av vad som är bra att tänka på när man väljer företagsabonnemang.
Mobilabonnemang för företag – hitta rätt direkt
Mobiltelefoni och internet är någonting som man vill bara ska fungera. Därför är det värt att göra lite efterforskningar innan man väljer operatör. Det nedanstående är några aspekter att ha i åtanke när man jämför mobilabonnemang för företag:
- Surfmängd och samtal. Något av det mest naturliga att jämföra först. Beroende på företagets verksamhet är antagligen surf eller samtal mer viktigt.
- Täckning och surfhastighet. Beroende på var i landet företaget och dess anställda befinner sig kan det vara mycket avgörande att kontrollera operatörens täckningskarta. De flesta operatörer har bra täckning i storstadsområden och generellt i södra Sverige, medan det kan vara mer osäkert i norr eller i glesbygden bland vissa operatörer.
- Mobil växel. En växel kan vara en bra tilläggstjänst för såväl stora företag som enmansföretag.
Naturligtvis är även kostnad en faktor som spelar in. Det är dock inte att rekommendera att välja det billigaste alternativet enbart på grund av att det är lågt pris. Om det inte uppfyller förväntningarna vad gäller andra punkter kan det bli dyrare i slutändan ändå, till exempel om man måste köpa till extra surf.
Andra aspekter att ta hänsyn till
Något som är värt att ha i åtanke är att företag inte har ångerrätt på mobilabonnemang, vilket är en tydlig skillnad mot när en privatperson köper motsvarande tjänst. Det är därför bra att säkerställa antingen att det valda abonnemanget är obundet, eller att man är helt säker på att valet är rätt om man binder det i säg 24 månader. Vidare finns vissa, ofta billigare alternativ, som använder andra operatörers nät. Detta är vanligtvis inte ett problem, men det kan ha betydelse om nätet av någon anledning har hög belastning, i vilket fall huvudoperatören har företräde.