När Friskis och Svettis grundades 1978 var gruppträning, att gå på gym och äta kosttillskott något som ytterst få gjorde. Organisationen införde något som de kallade för ”motionsgymnastik” vilket idag kallas för jympa. Denna träningsform är nu en av de mest populära träningsformerna och varje vecka är det över 100 000 personer som deltar i ett jympapass anordnat av Friskis.

Utvecklingen av Frisikis och Svettis ska däremot inte ses som en enskild händelse utan en tydlig förändring i samhället mot allt mer allmän träning och fokus på hälsa. Med denna utvecklingen har träningsindustrin i sin helhet tagit enorma kliv framåt. Det handlar inte bara om betydligt fler träningsformer utan att allmänhetens syn på träning har förändrats. Det som sågs som udda och konstigt för ca 40 år sedan ses idag som självklart.

Med en allt större marknad har även träningsindustrin vuxit och finns nu inom flera branscher. Det märks även i den framtida utvecklingen som kan sammanfattas med:

Modern teknik och mätning

Allt ska mätas och presenteras i statistik. Du kan veta hur mycket du rört dig varje dag, din medelhastighet, om du rört dig raskt eller långsamt och hur många kalorier du förbränt. Till och med om du sovit bra eller inte. När modern teknik möter träningsindustrin skapas nya mätmetoder och möjligheter att optimera sin träning.

Tillskott blir standard

Behövs proteintillskott, vitaminer och energidrycker? Produkter som tidigare bara såldes i träningsbutiker har nu flyttat in på hyllorna på ICA och Konsum. Det är idag lika vanligt att ta en proteinmilkshake till fikat på eftermiddagen som att äta en smörgås, kaka eller frukt.

Tidsbesparing

 En stor ”ursäkt” till att inte träna är att man inte anser sig ha tid. Det är något som flera företag inom träningsbranscher använder sig av när tjänster och produkter ska marknadsföras. Det kan vara enkla träningsredskap som kan tas fram i hemmet, övningar som utförs 15 minuter per dag eller varför inte barnvakt under tiden du går på gym. Träningsindustrin går därmed allt mer mot att erbjuda kompletta lösningar som inte bara ger träning. Ofta handlar det just om tidsbesparing.

Träning lyfts in i andra branscher

I och med att intresset för olika träningsformer ökar så ökar även utbudet av tidningar och böcker inom ämnet. Det speglar sig även i resebranschen där så kallade träningsresor blir allt mer populära. Researrangörerna skapar resor med inslag av träning i olika former på resans slutdestination. Det kan då handla om allt från yoga och jumpa till träningsläger med militärisk disciplin.

Följ trender och utveckling – Dagens Träningsindustri

På Bizinformation presenteras ett urval av artiklar från träningsbranschen. Delvis går det även att följa utvecklingen i dagstidningar och magasin inriktade mot specifika sporter, ex löpning, klättring osv. För mer fördjupade artiklar och reportage rekommenderas Dagens Träningsindustri. En branschtidning som skapades 2007 och skriver om både den svenska och internationella träningsmarknaden. Magasinet ges ut en gång per år och vänder sig främst till företag och de med specialintresse mot branschen i sin helhet.