User generated content är innehåll som användare på exempelvis en social plattform skapar och som gynnar ett specifikt företag. Detta exempelvis i en kampanj eller tävling där företaget uppmanar användarna att skapa unikt material. Exempel på user generated content är:

Parachute

Parachute är ett kvalitetsmärke som säljer handdukar, badlakan och sängkläder. De valde att uppmana sina följare att använda en specifik hashtag och visa upp hur deras produkter användes i vardagen. Några av dessa bilder skulle sedan få användas inom företagets marknadsföring.

Bilderna blev både personliga och inte så tydligt reklaminriktade och det visade sig att företaget valt helt rätt. När annonser sedan användes med dessa bilder nådde de högre frekvens av besökare till hemsidan – till en lägre kostnad. Det som är lite unikt med Parachute är att de både använde bilderna i reklam på social media och i annat format.

Aerie

Badklädesföretaget Aerie hade en kampanj där användarna förväntades lägga upp bilder på sig själva med badkläderna på sig. Kravet var att bilden inte skulle vara retuscherad och att deras hashtag skulle användas.

Detta är ett exempel på user generated content som inte bara ger fördelar till företaget och användarna utan även sätter fingret på en viktig samhällsfråga. För varje bild gav nämligen företaget en USD till ”National Eating Disorders Accociation”.

Coca Cola

Ett enkelt och smart exempel på user generated content är kampanjen som Coca Cola genomförde. På dryckesflaskorna trycktes de vanligaste namnen i olika länder varpå människor kunde ta bild på en flaska med sitt eget – eller en väns – namn och lägga upp på social media. Idén växte fram i Australien 2011 och därefter spreds idén till flera andra länder.

Korta exempel på user generated content

  • Netflix
    Inför att serien Stranger Things skulle börja kunde människor ta bilder på ”stranger things” i vardagen, ladda upp och använda deras hashtag. På två veckor såg ca 1 miljon personer denna kampanj.
  • Starbucks
    Ett sista exempel på user generated content kommer från Starbucks. Måla något snyggt på en mugg från Starbucks, ta en bild och publicera på Twitter. Detta är ett exempel på user generated conent som är enkelt för alla att följa vilket även är grunden för att det ska kunna slå igenom rejält. Företaget valde sedan en kopp som sedan skulle tryckas och användas under en begränsad tid av företaget.